FÖRKORTAD TEXT: Slopa könsuppdelade gympagrupper!

Skolgymnastiken har länge varit delad i flickor och pojkar. Troligtvis kommer det från att man tror att flickor inte klarar av samma saker som pojkar. Men varför kan inte de skilda grupperna bara slopas? 

“Pojkar är fysiskt starkare än flickor”

Pojkar är i snitt är starkare och har större muskler. Men det är viktigt att komma ihåg att fysisk styrka beror på individens aktivitet. I en klass finns alltid de som är mer aktiva och de som är mindre aktiva. I många klasser kan en del flickor vara “bättre” på gympa än en del pojkar.  

Det här argumentet är alltså inte sant, utan baserat på gamla sexistiska stereotyper. 

“Flickorna kommer att känna sig obekväma”

Vissa kan förstås känna sig obekväma i blandade grupper. Det kan handla om att man känner att de andra i klassen bedömer ens förmåga eller om sexuella trakasserier. Därför är det väldigt viktigt att läraren ser till att alla elever har något att göra, så att ingen hinner stirra på andra.

Det finns också de som känner sig obekväma i de skilda grupperna. Vi vet idag att kön är ett spektrum. När vi delar upp gymnastiken i flickor och pojkar, tänker vi inte på dem som identifierar sig med någon ickebinär könsidentitet. 

“Gymnastiklärarna skulle få sämre lön eller bli utan jobb”

De flesta skolor har två gymnastiklärare: en för flickorna och en för pojkarna. Under lektionerna slås ofta två klasser ihop, så det skulle vara lätt att bara ändra om så att lärarna har varsin klass.

Det är dags att slopa systemet som är baserat på gamla stereotyper och byta till ett nytt och bättre system som inkluderar alla. Vi kan vara bättre!

Texten är baserad på ett ställningstagande av Winellska skolans EKS

1 Comment

Lämna ett svar