Hej makthavare

Vinnare

Vad är skillnaden mellan en personbil och en mopedbil? En går aningen långsammare än den andra. Vad är då skillnaden mellan en 15-åring och en vuxen?

Att högstadieelever får vara ute i trafiken med alla andra trafikanter gör mig orolig för både min och andras säkerhet. Mopedbilen är en bil. Punkt. Det är helt förståeligt att mopeder är tillåtna; de är mindre på vägen och får endast plats med 1–2 personer. Traktorer är också godkända, man strögar ju inte runt på stan med dem. Men mopedbilar liknar allt för mycket på de bilar som enligt lag ska köras av myndiga och tillräckligt mogna personer. Som tonåring får man inte rösta i val och uttrycka sin åsikt, men att köra ett 400 kilo tungt fordon ute på vägarna får man minsann!

Mopedbilarna är inte bara en fara för andra personer, de är ju också livsfarliga för föraren. Avståndet mellan vindrutan och huvudet är tillräckligt litet för att enkelt bryta nacken på en vid minsta kollision. På grund av bilens uppbyggnad och tyngdpunkt löper den även stor risk att välta vid hårda svängar. Tyvärr är det ju även så att många förare inte kör som de gjorde under uppkörningen. Ofta lär de sig den hårda vägen, på en dyr bekostnad.

Slutligen är det ju så att vi ungdomar helt enkelt inte är mogna. Jag har hört allt för många illa anekdoter där mopedbilar och allvarliga skador är inblandade. Mopedbilarna går att trimma, man kan pressa in flera personer i burken och de kör inte alltid ensamma. Förväntar ni verkligen er att ett gäng 15-åringar med tillgång till motordrivna fordon inte skulle fånga dagen? Självklart finns det undantag, jag känner några personligen, men ni förstår min poäng.

Makthavare, se inte på avskaffandet av AM121-kortet som en begränsning utan som en säkerhetsåtgärd. Tro mig, vi kan nog vänta några år till innan vi sätter oss i bilens förarsäte. Vad är skillnaden mellan en 15-åring och en vuxen? Det spelar inte så stor roll. Jag tror varken ni eller jag vill se en tonåring mista livet på en asfaltsväg.

Vänliga hälsningar,
Upprörd cyklist.

William Nyholm

Kollektivtrafiken är ett nyckelord då vi talar om smidig förflyttning. Oberoende om man befinner sig på landsbygden eller mitt i en stad i Finland hyser jag enorm oro för de olika transportmedlens, speciellt bussarnas, tidtabeller och punktlighet. 

Precis som otaliga gånger förut, var min buss från Borgå till Helsingfors försenad idag på morgonen. Jag stiger på bussen på dess startstation och undrar hur i all världen bussen kan vara över 15 minuter sen. Värt att notera är också att det inte någonsin stiger på fler än tre passagerare klockan sju på morgonen. Bussen behöver alltså inte stanna länge på hållplatsen av denna orsak. 
För att återgå till morgonens händelse är jag väldigt oroad över busschaufförernas rekrytering. Jag började gå mot busshållplatsen hemifrån idag försenad, men på grund av bussens kolossala försening skulle jag ha hunnit i tid krypandes. När bussen äntligen kom, frågade jag av busschauffören om han har någon aning om vilken tid bussen borde ha varit på hållplatsen. Chauffören krympte ihop i sätet och kramade ratten med båda händerna och svarade att han inte har den blekaste aning. Jag föreslog vänligt att han borde ta reda på detta. Chauffören svarade inte längre. Hur är det möjligt att busschauffören inte har ett hum om vilken tid bussen borde starta från Borgå? 

Detta väcker en stor fråga, vilka är kriterierna för att få yrket som busschaufför? Enligt mina egna erfarenheter verkar det som att vem som helst som kan hantera en buss kan få arbetet. Dessutom sitter personer med absolut noll kundbetjäningstalang bakom ratten och muttrar ilsket när man vänligt frågar en simpel fråga. 

Jag önskar alltså skärpning med busstidtabellerna och chaufförer som är värda att arbeta inom kundbetjäningsbranschen. Min största önskan är ändå att bussarna runt om i landet skulle hålla sina tidtabeller så gott som möjligt och att busschaufförerna skulle kunna sina egna rutters scheman och försöka hålla sig till dessa. Som den vise Mahatma Gandhi skulle ha sagt: “Du bör vara den förändring som du vill se i världen.” 

Anonym