Bild: Pexels/Andrea Piacquadio
Nätverksförsäljning eller som det även ofta kallas MLM (Multi level marketing)-försäljning är ett växande och allt mer vardagligt fenomen över hela världen. Allt oftare blir vanliga internetanvändare kontaktade av dessa företags representanter som vill sälja revolutionerande produkter som inte kan köpas i vanliga butiker. Instagram och andra sociala medier gör det enkelt för försäljarna att snabbt komma i kontakt med tiotals personer på samma gång, och många är inte medvetna om vad dessa företag egentligen står för.
I kort är nätverksförsäljning en affärsmodell där företagets representanter personligen säljer sina produkter till klienterna, istället för att de skulle finnas på butikshyllorna. Oftast handlar det om hälsoprodukter, kosttillskott och kosmetik. Det som skiljer MLM-företag från vanliga företag är att fokus egentligen inte ligger på det som säljs, utan på att rekrytera nya försäljare. Den egentliga produkten, och den egentliga inkomstkällan för dessa företag är försäljarna och att smidigt och snabbt tjäna pengar på sina egna villkor.
Pyramidspel är förbjudna i EU, men även om MLM-försäljning påminner om pyramidspel finns det en klar skillnad mellan mellan dessa. I pyramidspelen är produkterna endast lockbeten för nya rekryter. Dessa nya försäljare måste sedan betala en viss summa för den första satsen produkter de ska sälja. Medlemmarna lovas rikedom och framgång så fort de rekryterat tillräckligt många försäljare, vilket i sin tur leder till att desto fler folk luras. I en MLM finns det dock alltid en produkt som skickas till den rekryterade och förväntas bli såld. Problemet med dessa produkter är dock att de ofta är av dålig kvalitet, inte har de egenskaper de påstås ha och/eller kan vara farliga att använda. Vinsten kommer från medlemsavgifter och rekryters köp av sitt egna lager av varor, vilket betyder att ingen ansträngning läggs på att produkterna är välgjorda eller vältestade.
Många företag använder idag av sociala medier, som blivit en alltmer populärt och erbjuder mångsidiga plattformar, för att göra reklam och sälja sina produkter. Nätverksförsäljning sker idag även för det mesta via sociala medier. MLM-försäljare riktar sig ofta till unga vuxna vuxna eftersom de är aktiva användare av sociala medier och tackar sällan nej till lite extra pengar. Förutom framgång och ekonomisk trygghet utlovar MLM-företagen dessutom en fin gemenskap mellan försäljarna.
Rekryteraren är ofta i ens egen åldersgrupp och möjligtvis någon man känner från förut så som en gammal vän eller skolkamrat. Detta målar företaget i en mycket mer pålitligt ljus och kan göra det svårare att säga nej. När man väl blivit en försäljare är det svårt att lämna företaget, eftersom de flesta satsat tid och pengar på dess produkter, samt övertalat andra att gå med. Det är ändå viktigt att ta avstånd från företaget så fort någonting börjar verka misstänksamt. Det kan vara pinsamt att medge att man blivit lurad, men att vara involverad i nätverksförsäljning, speciellt under en längre tid, kan ofta leda till att man blir skuldsatt.
Produkterna som MLM-företag säljer är ofta pseudovetenskapliga; exempelvis eteriska oljor som botar sjukdomar eller vitaminpiller som ger en toppkondition på nolltid. Dock har studier ofta visat att dessa produkter som bäst kan jämföras med sina rivaler på butikshyllorna, som går för mycket billigare priser. Som värst kan MLM-produkter till och med vara skadliga. Kosmetik som orsakar rodnader och stickningar i huden samt vitaminpiller som i långa loppet lett till smärta i buken, kräkningar, frysning och skälvningar i kroppen.
Några varningssignaler att känna igen:
- Man måste betala en summa pengar för att gå med eller köpa produkter man ska sälja.
- Produkterna har ännu inte blivit populära här i FInland, men är jättestora någon annanstans.
- Det är svårt att bevisa att produkterna har de egenskaper den påstås ha, till exempel på grund av att det tar länge för produkten att börja verka eller att effekterna är vetenskapligt omätbara
- Försäljare erbjuds ingen fast lön, utan man tjänar pengar baserat på antal sålda produkter och antal rekryteringar
EU har lagar mot både spridandet av falsk information kring botemedel, samt pyramidförsäljning. Dock är det sällan som företag vilka sysslar med nätverksförsäljning åker fast eller tagna till rätten.
Om du är intresserad av att lära dig mer om MLM-företag och nätverksförsäljning samt dess effekter på rekryter och kunder, rekommenderar vi dokumentären “Betting on Zero” och Youtube-essän “The MLM “Girl Boss” Narrative is a Lie.”
Pyramidspel är en företagsmodell där det finns några medlemmar “på toppen” vars jobb är att rekrytera andra medlemmar eller försäljare. Dessa försäljare ska personligen hitta kunder som de ska sälja en produkt till. En medlem måste betala en medlemsavgift till den som rekryterat en. De nya medlemmarna ska även rekrytera nya medlemmar och detta fortsätter så långt det går. Majoriteten av alla pyramidspel får in sin vinst på medlemsavgifterna och produkterna är endast ett lockbete.
Text: Isabella Ollus